Et velfungerende og stadig mer omfattende transportsystem har vært avgjørende for Norges posisjon som en av verdens største eksportører av naturgass.

Et velfungerende og stadig mer omfattende transportsystem har vært avgjørende for Norges posisjon som en verdens største eksportører av naturgass.
Vi i Gassco er ansvarlig for sikker og effektiv drift av transportsystemet. Vi er også arkitekten som sørger for helhetlig videreutvikling av denne infrastrukturen.
Infrastrukturen fra norsk sokkel til det europeiske kontinent og Storbritannia har utviklet seg i takt med utvinningen av gass. Det som i 1977 begynte med én rørledning for eksport av gass fra Ekofisk til Tyskland, er 40 år seinere utviklet til et transportsystem på 8.300 kilometer med rørledninger på havbunnen. Den unike verdikjeden, fra produksjon i værharde havområder til forbrukere i Europa, består også av store prosessanlegg på fastlandet i Norge, plattformer til havs der gassen blandes og mottaksterminaler i fire europeiske land.
Gassco ble opprettet av Stortinget i 2001. Samtidig ble det bestemt at selskapets hovedkontor skulle ligge i Karmøy kommune. Olje- og energidepartementet har tildelt Gassco to primære roller tilknyttet transportsystemet for norsk gass: Alminnelig operatørskap og særskilt operatørskap.
Gasscos alminnelige operatørskap omfatter styring av anlegg, administrasjon av lisenser og utvikling av prosjekter. En viktig del av anleggsstyringen er å påse at virksomheten ved anleggene utføres slik at krav til helse, miljø og sikkerhet blir oppfylt. Innenfor det alminnelige operatørskapet er Gassco underlagt eiernes instruksjonsmyndighet gjennom avtaler.
Gasscos særskilte operatørskap er oppgaver gitt av myndighetene med hjemmel i lover og forskrifter. Dette omfatter planlegging, overvåking, koordinering og styring av gass fra felt til mottaksterminaler. I tillegg omfattes administrasjon av kapasiteten i transportsystemet, samt studier og utvikling av ny infrastruktur for gass. Innenfor det særskilte operatørskapet er Gassco ikke underlagt eiernes eller brukernes instruksjonsmyndighet.
Gassco skal ikke ha inntekt og overskudd av sin virksomhet, men administrerer store pengestrømmer på vegne av eiere og brukere av transportsystemet. Tariffinntektene i systemet utgjør mellom 25 og 30 milliarder kroner per år. Gassco har inngått avtaler med andre selskaper om kjøp av driftstjenester. Dette gjelder blant annet daglig drift av de store prosessanleggene på fastlandet i Norge.