Den essensielle naturgassen

Hva er naturgass? En kjemiker ville svart noe i retning av at naturgass er en fargeløs, brennbar gass som hovedsakelig består av hydrokarbongassene metan, etan, butaner, propan og nafta, og at vi gjerne skiller mellom rikgass, våtgass og tørrgass. Dette er selvsagt helt korrekt, men spør du i stedet et par vanlige europeere som bruker norsk naturgass hver eneste dag, vil du muligens få et noe annerledes svar. For dem er naturgass ganske enkelt essensielt.

VARMTVANNSBEREDELSE: Varmtvann kan brukes til så mangt og lages på mange måter. Millioner av europeere, blant andre disse tyske svømmerne, kan takke norsk naturgass for den behagelige vanntemperaturen. (Foto: Karlheinz Krämer)

I praksis er naturgass varme på kalde dager – i dusjen, i stuen, på arbeidsplassen og i svømmebassenget. Det er energikilden som lar kraftverket produsere strøm og som muliggjør koking og steking på kjøkkenet.

Gassen fra norsk sokkel er rett og slett energikilden i hverdagen til millioner av europeere. Vår oppgave i Gassco er å sørge for at gassen er tilgjengelig hver eneste dag.

Naturgass er ikke bare vår mest miljøvennlige fossile energikilde, den er også svært fleksibel og kan brukes til å løse mange viktige oppgaver. Millioner av mennesker i Europa bruker norsk naturgass til å dekke sine energibehov hver eneste dag. At gassen er tilgjengelig hver gang den trengs, øyeblikkelig og uten opphold, er like naturlig for dem som strømmen i veggen er for oss nordmenn.

Naturgassen som utvinnes på norsk sokkel og sendes i undersjøiske rørledninger til de britiske øyene og det europeiske kontinentet, er faktisk helt avgjørende for å dekke ulike behov i disse landene. Men hva brukes den egentlig til? Hva består dette behovet av, og hvorfor er gassen så essensiell? Vi kan dele bruken inn i tre hovedgrupper; strømproduksjon, oppvarming og transport.

Strømproduksjon ved hjelp av naturgass er svært effektivt og miljøvennlig sammenlignet med andre fossile energikilder, særlig når vi tar med i betraktningen at moderne teknologi muliggjør at restvarmen etter den første produksjonen kan brukes til å generere damp, noe som igjen kan produsere enda mer strøm. I tillegg kan den resterende overskuddsvarmen som ikke har nok restkraft til å produsere damp, benyttes til oppvarming av industribygg og private hjem i nærheten av kraftverket. Denne trippelutnyttelsen av naturgassens energi gir kraftverk med svært høy utnyttelsesgrad. Sammenlignet med de mange kullkraftverkene som er i drift i Europa, representerer gasskraftverk en betydelig miljøgevinst.

HUSVARM: Tallrike europeiske husstander er oppvarmet ved hjelp av norsk naturgass. Godt for både klimaet og inneklimaet. (Foto: IstockPhoto)

Oppvarming I privat og kommersiell regi brukes gass hovedsakelig til romoppvarming, varmtvannsproduksjon og matlaging. Store, gassfyrte kjeler som kilde for vannbåren sentralvarme er svært utbredt i Europa, både i boligblokker og næringsbygg. Til dette formålet er norsk naturgass en utmerket energikilde. Men også på det private plan skal vann varmes. Moderne gassfyrte varmtvannsberedere har blitt svært energieffektive, og den energitette, rentbrennende gassen gir lave lokale utslipp med påfølgende god luftkvalitet, noe som er spesielt viktig på kalde dager i tettbygde strøk. Mange europeiske kjøkken, profesjonelle så vel som private, er utstyrt med gassbrennere istedenfor de elektriske koketoppene. En åpen gassflamme gir kokken en rask, effektiv og fleksibel varmekilde, og mange foretrekker den fremfor de forskjellige elektroniske løsningene.

Transport Gasskjøretøy har også gjort seg svært gjeldende de siste årene, ikke minst når det gjelder tungtransport. Lastebiler, busser og biler som kjører på gass utgjør ingen stor prosentandel for øyeblikket, men teknologien er både moden og velutviklet, og hvert kjøretøy som går på gass istedenfor diesel eller bensin reduserer utslippene. Både flytende naturgass, såkalt LNG (liquefied natural gas), og komprimert naturgass, CNG (compressed natural gas) kan benyttes som drivstoff i transportsektoren. Også til sjøs er gass et utmerket drivstoffalternativ. Her i Norge er den stadig økende andelen gassferjer gode eksempler på gassens fortreffelighet til dette formålet – den er rask å etterfylle, har et stort energipotensial og gir lave lokale utslipp. Norge har ledet utviklingen når det gjelder LNG som maritimt drivstoff, men mye tyder på at andre land nå også har fått øynene opp for teknologien.

FYLL GASS: Norsk naturgass har drevet Europa framover siden 70-tallet, og blir stadig mer populært som drivstoff i transportsektoren. (Foto: Patrick Seeger/dpa)

Hydrogen er en annen gass som er på full fart inn i transportnæringen. Selv om hydrogenteknologien i seg selv er fornybar (i de hydrogendrevne brenselcellene reagerer hydrogenet med oksygen fra lufta og frigjør energi + rent vann), utvinnes pr. i dag rundt 95 % av verdens hydrogen fra fossile kilder, primært naturgass.

Så hva er naturgass? Det er hydrokarboner, det er varmt vann i dusjen, det er hovedsakelig metan, det er kokkens arbeidsredskap, det er kraftverkets og transportnæringens drivstoff og det er varmen i stuen.

Hva naturgass er, avhenger av hvem du spør og hvordan de bruker gass i hverdagen. Det enkle svaret er at naturgass er helt essensielt for millioner av europeere, noe som gir et godt bilde av det ansvaret som hviler på våre skuldre.

Tilbake til toppen